adw. Marcin Gorazda
apl. adw. Piotr
Grochowski
Trendy w opodatkowaniu
nieruchomości w państwach członkowskich Unii Europejskiej, cz. I
Co pewien czas powraca dyskusja na temat podatku
katastralnego w Polsce. W obecnej konfiguracji politycznej jednak najwyraźniej
nikt nie jest zainteresowany przyspieszeniem prac w tym kierunku. To dość
osobliwe, gdyż polski system podatkowy, z wyodrębnionymi podatkami leśnym,
rolnym, od nieruchomości oraz podatkiem transferowym w postaci podatku od
czynności cywilnoprawnych, jawi się na tle Europy jako wyjątkowy. W związku
z jego skomplikowaniem (wynikającym z jednej strony ze specyficznego
sposobu naliczania podstawy opodatkowania, z drugiej – ze wskazanej wyżej
mnogości podatków wynikających z rodzajów nieruchomości podlegającej
opodatkowaniu) raczej nie ma podstaw by spodziewać się, że ustawodawca
europejski oprze się na polskim systemie podatków od nieruchomości. Warto także
zauważyć, że wątpliwe jest także, aby polski ustawodawca w perspektywie
najbliższych lat zamierzał w istotny sposób „samodzielnie” zreformować
podatki od nieruchomości, zwłaszcza w stronę podatku katastralnego. W
odpowiedziach na interpelacje poselskie Minister Finansów konsekwentnie
odpowiada, że tego rodzaju prace legislacyjne od 2004 roku nie są prowadzone
ani planowane (odpowiedź na interpelację nr 30386 z 2015 roku), także w
perspektywie do 2020 roku (odpowiedź na interpelację nr 7475 z 2012 roku).
Polski system podatkowy w tym zakresie jest także niesprawiedliwy. W miejsce
bowiem opodatkowania podatkiem majątkowym nadmiernej konsumpcji (nierzadko
pochodzącej z nieujawnionych źródeł przychodów), opodatkowuje głównie
przedsiębiorców, stwarzając tym samym kolejną fiskalną barierę do inwestowania
i podejmowania ryzyka gospodarczego.
Warto może przyglądnąć się kilku systemom, które
mogą w przyszłości stać się wzorcem dla polskiego, lub nawet unijnego
ustawodawcy. Większość z nich oparta jest na jakiejś formie podatku
katastralnego lub szacowania wartości nieruchomości „na bieżąco”, na potrzeby
danej transakcji (dla podatków od przejścia własności nieruchomości) lub dla
danego roku podatkowego (w przypadku podatków od własności nieruchomości).
Warto przytoczyć dostępne na stronach internetowych
Unii Europejskiej dane dotyczące wartości wpływów z podatków od nieruchomości w odniesieniu
do ogółu dochodu z podatków, a także do PKB poszczególnych krajów
(skumulowane dane dotyczą roku 2012, przy czym w żadnym z systemów nie doszło
w ostatnim czasie do zmian na tyle istotnych, by proporcje wskazane w
widocznych poniżej wykresach były w istotnym stopniu zaburzone).
Jak widać z tych zestawień, wybrane przez nas do
analizy kraje stanowią rodzaj reprezentatywnej próbki – Hiszpania należy do państw
o najwyższych wpływach z podatków od nieruchomości, pozostałe plasują się
od nieco poniżej średniej (wynoszącej 2,59% dla pierwszego wykresu i 0,89% dla
drugiego) do jednych z najniższych wpływów z podatków od nieruchomości
(Austria). Na tym tle Polska, pomimo swego archaicznego systemu, nie wychodzi
wcale źle, lokując się zdecydowanie powyżej średniej. Jest to niestety w
znacznej części efekt podatku nakładanego na przedsiębiorców.
Podatki od nieruchomości funkcjonują we wszystkich
państwach członkowskich UE. Większość z nich opodatkowuje zarówno własność jak
i transfer (przeniesienie własności) nieruchomości. Stawki opodatkowania są, co
do zasady, dość niskie, ale (w odróżnieniu od innych rodzajów podatków)
funkcjonuje bardzo niewiele zwolnień od tego rodzaju podatków. Najistotniejszym
problemem zauważalnym we wszystkich systemach jest, rzecz jasna, sposób
obliczania podstawy opodatkowania. W większości państw podatek od nieruchomości
stanowi w całości albo przeważającej części dochód jednostek samorządu
terytorialnego najniższego szczebla (odpowiedników polskich gmin), stąd też
często praktykowanym rozwiązaniem jest pozostawienie dookreślenia dokładnych
stawek podatku właśnie gminom, które w tym celu wydają akty prawa miejscowego.
Dwa systemy podatkowe wydają się szczególnie interesujące.
Dość skomplikowany choć skuteczny system hiszpański, oraz system irlandzki,
który z jednej strony czyni zadość postulatowi opodatkowywania wartości
nieruchomości a nie metrażu, z drugiej strony jest dość prosty w konstrukcji
przerzucając obowiązki deklaracyjne na podatnika. Te systemy omówione zostaną w
pierwszej części tekstu. W drugiej części omówione zostaną systemy takich
państw jak Austria, Czechy, Łotwa oraz Niemcy, które wydają się na tyle
reprezentacyjne, że dają obraz tego co w zakresie podatków majątkowych dzieje
się w Unii Europejskiej.
Hiszpania
Podatek
od nieruchomości
W przypadku Hiszpanii
podstawę opodatkowania stanowi wartość katastralna nieruchomości. Stawka podatku jest ustalana
przez państwo „widełkowo”, do następczego sprecyzowania przez samorządy.
Widełki te to 0,4–1,1% dla nieruchomości miejskich, 0,3–0,9% dla nieruchomości
wiejskich. Wartość katastralna jest ustalana administracyjnie poprzez procedurę
ogólnego, kolektywnego szacowania, inicjowaną przez dany samorząd w sytuacji
zaistnienia istotnych różnic pomiędzy wartościami rynkowymi a katastralnymi
danego terenu. Oznacza to, że uaktualnienie wartości katastralnych nie jest, w
odróżnieniu od np. Niemiec i Austrii, przeprowadzane w regularnych odstępach
czasu dla całego kraju, tylko dla poszczególnych gmin lub ich fragmentów w
razie wystąpienia różnic pomiędzy dotychczas wykorzystywanymi wartościami
katastralnymi a pojawiającymi się na rynku nieruchomości cenami sprzedaży.
Podatek
od zwiększenia wartości kapitałowej nieruchomości w razie jej sprzedaży
W Hiszpanii różnymi formami podatku transferowego
(od przejścia własności nieruchomości) obłożeni są zarówno sprzedawca, jak i
nabywca nieruchomości. Płatnikiem tego podatku jest sprzedawca nieruchomości, a
zobowiązanie do jego zapłaty powstaje w związku z fikcyjnym zwiększeniem
wartości gruntów miejskich w Hiszpanii, zabudowanych lub niezabudowanych, w
momencie przejścia ich własności. Podstawę opodatkowania stanowi wartość
katastralna nieruchomości (obliczana wg wskazań z punktu 2.3.1.) pomnożona
przez stawkę procentową uzależnioną od długości czasu posiadania nieruchomości,
maksimum 20 lat. Stawka podatku wynosi 30%.
Podatek
od przejścia własności nieruchomości
Jak wspomniano, podatkiem od przejścia własności
nieruchomości sensu stricto obciążony
jest również nabywca nieruchomości. Podstawą opodatkowania jest tym razem
wartość rynkowa nieruchomości, a stawka podatku wynosi 6%. Wartość rynkowa jest
ustalana biorąc pod uwagę ewentualne obciążenia nieruchomości ograniczonymi
prawami rzeczowymi (zmniejszającymi jej wartość).
Podatek
od majątku
W Hiszpanii istnieje również podatek od majątku,
obejmujący również (choć nie tylko) nieruchomości. Z tego właśnie względu
został uwzględniony w niniejszym opracowaniu, przy czym ograniczono omówienie
go tylko do kwestii dotyczących nieruchomości. Płatnikiem podatku jest
posiadacz majątku (w tym nieruchomości). Jeśli płatnik jest rezydentem
podatkowym Hiszpanii, opodatkowaniu podlegają wszystkie składniki jego majątku,
również znajdujące się poza granicami kraju. Jeśli płatnik nie jest rezydentem,
opodatkowaniu podlega tylko jego majątek znajdujący się w Hiszpanii. Podstawą
opodatkowania jest wartość netto składnika majątku pomniejszona o wszelkie
obciążenia, które zmniejszają jej wartość, oraz o długi płatnika podatku.
Stawka podatku wynosi od 0,2–2,5% w zależności od wartości netto składników
majątku podlegających opodatkowaniu, zgodnie z poniższą tabelą:
Podatek od majątku podlega pewnym zwolnieniom; dla
nieruchomości istotne są następujące:
kwota wolna od podatku wynosi 700.000 €,
dom, w którym mieszka płatnik podatku, do wartości
300.000 €.
Odnośnie sposobu oceny wartości nieruchomości,
stanowiącej podstawę opodatkowania – bierze się pod uwagę najwyższą spośród (i)
wartości podlegającej opodatkowaniu, (ii) wartości nabycia lub (iii)
wartości obowiązującej przy obliczaniu podatku od nieruchomości.
Irlandia
Irlandia jest przykładem specyficznym z kilku
powodów. Po pierwsze, nie funkcjonuje tam żadna forma podatku od przejścia własności
nieruchomości. Po drugie, bardzo ciekawy (ze względu na jego wygodę i niskie, z
punktu widzenia organów podatkowych, koszty) jest sposób wskazywania podstawy
opodatkowania.
Obowiązek
podatkowy powstaje w razie przysługiwania prawa własności nieruchomości w listopadzie
roku poprzedniego. Płatnikiem podatku jest właściciel nieruchomości,
definiowany jako osoba uprawniona do posiadania nieruchomości lub pobierania
pożytków z niej przez okres co najmniej 20 lat). Podstawą opodatkowania
jest co prawda wartość rynkowa nieruchomości, jednak jest ona wskazywana przez
jej właściciela; wartość ta musi być oparta na wytycznych zawartych na stronach
internetowych Revenue Commissioners – jednostki odpowiedzialnej za
administrację podatku od nieruchomości. Oznacza to, że – w odróżnieniu od
państw wykorzystujących typowy system katastralny – szacowanie wartości
nieruchomości może być dokonywane na bieżąco (eliminacja ryzyka korzystania
z przestarzałych danych), a także, że nie wymaga ono angażowania większych
środków (sporządzenie typowego ogólnokrajowego wykazu nieruchomości wraz
z szacowaniem ich cen jest operacją wymagającą zaangażowania nieraz
dziesiątek tysięcy urzędników; w Irlandii całość starań związanych z
szacowaniem (zresztą znikomych) jest przerzucona bezpośrednio na obywateli, a
na organach podatkowych spoczywa jedynie ewentualna kontrola prawidłowości
szacunku dokonanego przez płatnika podatku). Stawką podatku są określone dla
poszczególnych przedziałów wartości nieruchomości stałe kwoty, wskazane w tabeli
poniżej:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz