Uchylenie
Tax Savings Directive i wejście w życie nowej dyrektywy UE w zakresie wymiany informacji
w dziedzinie opodatkowania
8
grudnia 2015 r. na mocy dyrektywy 2015/2060 uchylona została dyrektywa
2003/48/WE z 3 czerwca 2003 r. w sprawie opodatkowania dochodów z
oszczędności w formie wypłacanych odsetek (Tax
Savings Directive). Dyrektywa ta wprowadziła opodatkowanie dochodów z
odsetek wypłacanych na rzecz osób fizycznych z zagranicznych rachunków
bankowych, a także utworzyła system wymiany informacji o wypłacie odsetek pomiędzy
państwami członkowskimi. Dyrektywa nie obejmowała jednak opodatkowania dochodów
z odsetek wypłacanych na rzecz podmiotów innych niż osoby fizyczne, dlatego jej
regulacje okazały się niewystarczające i nieskuteczne, ponieważ podatnicy
szybko nauczyli się jak unikać opodatkowania za pomocą wykorzystania podmiotów
pośrednich – struktur i konstrukcji prawnych, takich jak fundacje prywatne,
trusty, czy też spółki kapitałowe.
Długo
przygotowywana nowelizacja Tax Savings Directive, która miała zacząć
obowiązywać od 1 stycznia 2016 r., w swych założeniach miała wyeliminować lub maksymalnie
ograniczyć możliwość unikania opodatkowania z wypłaty odsetek poprzez
wykorzystanie podmiotów pośrednich. Podmioty wypłacające odsetki miały być
zobowiązane do ustalenia faktycznych beneficjentów wypłacanych dochodów poprzez
zbadanie struktury danego porozumienia lub konstrukcji prawnej (tzw. look-through approach – kryterium
przełamania osobowości prawnej). Dodatkowo dyrektywa miała objąć nowe kategorie
dochodów, konstrukcyjnie zbliżonych do dochodów z wierzytelności.
Wejście
w życie nowelizacji Tax Savings Directive zbiegło się jednak w czasie z
uchwaleniem dyrektywy 2014/107/UE z 9 grudnia 2014 r. (Directive on Administrative Cooperation – DAC) zmieniającej
dyrektywę 2011/16/UE w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie
opodatkowania, która zaczęła obowiązywać państwa członkowskie od 1 stycznia
2016 r. Dyrektywa ta początkowo obowiązywała równolegle z Tax Savings
Directive, wprowadzając obowiązek wymiany informacji podatkowych dotyczących dochodów
m.in. z wynagrodzenia członków zarządu, zatrudnienia, czy też świadczeń
emerytalnych i rentowych.
Wobec
przybierającego na sile problemu oszustw podatkowych oraz unikania opodatkowania
w wymiarze transgranicznym, przynoszącego wielomilionowe straty państwom
członkowskim, UE
zdecydowała się wdrożyć w dyrektywie DAC nowy, kompleksowy system wymiany
informacji podatkowej na poziomie wspólnotowym, na podstawie opracowanego przez
OECD standardu wymiany informacji podatkowej – CRS (Common Reporting Standard). Zakres informacji podatkowych
podlegających wymianie w nowej dyrektywie został w porównaniu do Tax Savings
Directive znacznie rozszerzony. Wobec wejścia w życie nowych regulacji, które powieliły
rozwiązania przyjęte w Tax Savings Directive, dalsze funkcjonowanie tej
ostatniej stało się zbędne.
Obowiązkom sprawozdawczym według zmienionej
dyrektywy DAC podlegają dane o tzw. rachunkach finansowych, które obejmują nie
tylko bankowe rachunki depozytowe i powiernicze, lecz także udziały w kapitale
czy wierzytelnościach podmiotów inwestycyjnych, udziały w kapitale lub zysku
spółek, trustów i innych zbliżonych konstrukcyjnie podmiotów, a także pieniężne
umowy ubezpieczenia oraz renty. Wymiana informacji w DAC (podobnie jak w Tax Savings
Directive) dotyczy dochodów wypłacanych z rachunków finansowych na rzecz
podatników będących rezydentami innych państw członkowskich. Na podstawie DAC
podmioty prowadzące działalność depozytową, powierniczą, inwestycyjną lub
ubezpieczeniową jako tzw. raportujące instytucje finansowe mają obowiązek
zgromadzić szereg informacji o określonych rachunkach finansowych (tzw.
rachunkach raportowanych), wśród których należy wymienić szczegółowe dane ich posiadaczy
(m.in. adres zamieszkania, państwo rezydencji czy NIP) oraz szczegółowe dane dot.
rachunku bankowego (m.in. saldo na koniec roku kalendarzowego, a w przypadku
rachunków powierniczych – łączna kwota odsetek, dywidend lub innych dochodów
wpłaconych na rachunek).
Statusu
raportujących instytucji finansowych (podmiotów zobowiązanych do realizacji
obowiązków sprawozdawczych) nie posiadają m.in. banki centralne, organizacje
międzynarodowe, podmioty rządowe, czy też powszechne fundusze emerytalne. Warto
zwrócić uwagę na fakt, że status raportującej instytucji finansowej mogą
uzyskać m.in. różnego rodzaju porozumienia prawne, w tym fundusze inwestycyjne,
trusty i fundacje prywatne, a także osoby zarządzające majątkiem tych
podmiotów. O kwalifikacji podmiotu jako raportującej instytucji finansowej decyduje
przede wszystkim jego struktura organizacyjna sposób zarządzania oraz zasady
wypłaty dochodów na rzecz jego beneficjentów. Należy również wskazać, że
raportującą instytucją finansową nie jest trust, jeżeli to powiernik trustu
posiada status raportującej instytucji finansowej i dokonuje zgłoszeń
wszystkich rachunków trustu. Jeżeli trust nie zostanie zakwalifikowany jako
raportująca instytucja finansowa, rachunki bankowe trustu będą podlegać
obowiązkom sprawozdawczym ze strony podmiotu prowadzącego ten rachunek Zgodnie
z poglądem wyrażonym w komentarzach do standardu CRS – regulacje DAC dot.
trustów należy również odnieść do podmiotów o zbliżonej do nich strukturze, w
tym niektórych fundacji prywatnych.
Wymianie
informacji podlegają dane dot. rachunków raportowanych – prowadzonych przez
raportujące instytucje finansowe i należących do tzw. osób raportowanych,
którymi są wszystkie osoby fizyczne i podmioty z wyjątkiem: spółek publicznych,
ich spółek powiązanych, podmiotów rządowych, banków centralnych oraz podmiotów
będących instytucjami finansowymi (wymienione wcześniej podmioty prowadzące
działalność depozytową, powierniczą, inwestycyjną lub ubezpieczeniową). Rachunek
raportowany podlega zgłoszeniu również w sytuacji, gdy należy do tzw. pasywnego
NFE (passive non-financial institution),
kontrolowanego przez co najmniej jedną osobę raportowaną. W rozumieniu
dyrektywy NFE są to wszelkie podmioty niebędące instytucjami finansowymi.
Pasywnym NFE jest natomiast podmiot, którego większość aktywów przynosi dochód
pasywny oraz więcej niż 50% osiąganych dochodów brutto w poprzednim roku to
dochody pasywne. Oznacza to, że w przypadku rachunków pasywnych NFE konieczne
jest zbadanie struktury tego podmiotu przez raportującą instytucję finansową,
by ustalić, kto jest osobą kontrolującą i rzeczywistym beneficjentem osiąganych
z podmiotu dochodów. Osobą raportowaną, której dane
podlegają obowiązkom sprawozdawczym, w rozumieniu DAC może być zatem m.in.
beneficjent trustu lub fundacji prywatnej, jak również osoba sprawująca zarząd
nad tym podmiotem, której wypłacono dochody z jego rachunku. Co ciekawe,
obowiązki w zakresie ustalenia osób kontrolujących nie dotyczą tzw. aktywnych NFE,
w tym podmiotów, których mniej niż 50% aktywów przynosi dochód pasywny, a mniej
niż 50% dochodu brutto jest dochodem pasywnym, jak również podmiotów, których
akcje są przedmiotem obrotu na rynku papierów wartościowych.
Raportujące
instytucje finansowe mają zacząć gromadzić omówione powyżej dane od 1 stycznia
2016 (jest to termin implementacji dyrektywy). Zgromadzone informacje podlegają
następnie obowiązkowemu, automatycznemu zgłoszeniu do właściwego organu państwa
członkowskiego w roku następnym (do czerwca). Następnie organ (do września)
przekazuje dane dot. rezydenta innego państwa członkowskiego organom tego
państwa. Pierwsza wymiana informacji nastąpi do końca września 2017 r. i będzie
obejmować dane z roku 2016. Warto również zwrócić uwagę na różnice dotyczące zakresu
danych o rachunkach finansowych w zależności od wysokości jego salda na koniec
roku kalendarzowego – najbardziej restrykcyjne procedury dotyczą rachunków o
wartości powyżej 1.000.000,00 $. W przypadku rachunków istniejących, przetwarzaniu
podlegają jedynie dane o rachunkach, których saldo na31 grudnia 2015 r.
wynosiło przynajmniej 250.000,00 $.
Dodatkowo
warto również zwrócić uwagę na odrębności związane z obowiązywaniem DAC w
Austrii. Jest to obecnie jedyne państwo, które na mocy Tax Savings Directive
jest zwolnione z obowiązku wymiany informacji o wypłacie odsetek i pobiera
podatek u źródła od kwoty wypłacanych odsetek. Termin implementacji DAC w
Austrii został odroczony o rok względem pozostałych państw członkowskich. Jednakże
Austria nie przyjęła w pełni zwolnienia z obowiązków sprawozdawczych i dokona
pierwszej wymiany informacji co do określonych kategorii rachunków już w 2017
r.
Aby ocenić zasięg oddziaływania
znowelizowanej DAC, należy pamiętać, że wprowadziła ona w UE system CRS
opracowany w ramach porozumienia OECD w Berlinie z 29 października 2014 r., w
którym grupa 51 państw-sygnatariuszy zobowiązała się do jego wprowadzenia.
Obecnie na liście sygnatariuszy rzeczonego porozumienia znajdują się 82
państwa, wśród których warto wskazać kraje często wykorzystywane w ramach
optymalizacji podatkowej lub słynące z restrykcyjnych zasad tajemnicy bankowej
(m.in. Szwajcaria, Austria, Lichtenstein, Malta, Wyspa Man, Kajmany, Seszele,
Belize czy Guernsey). Pełna lista sygnatariuszy znajduje się pod poniższym
adresem internetowym:
http://www.oecd.org/ctp/exchange-of-tax-information/mcaa-signatories.pdf.
W związku z terminem
implementacji dyrektywy (1 stycznia 2016 r.) do Sejmu trafił projekt ustawy o
obowiązkowej wymianie informacji w dziedzinie opodatkowania z 30 września 2015
r. Ustawa w dalszym ciągu nie została jednak uchwalona przez parlament, a prace
legislacyjne w tym zakresie nadal trwają. Obecnie projekt ustawy jest w fazie
konsultacji. Wobec zasięgu oddziaływania standardu CRS, a także jego silnej
ingerencji w tajemnicę bankową w zakresie gromadzonych danych, wejście w życie nowej
dyrektywy DAC stanowi ważny etap w przeciwdziałaniu unikaniu opodatkowania, a
także trafnie bywa określane jako koniec (lub początek końca) tajemnicy
bankowej.
Michał Szmigielski, prawnik
Kraków, dnia 17.06.2016 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz