Ministerstwo Finansów z datą 12 lutego 2013 r. opracowało
projekt zmian do ustaw o podatku dochodowym. Zmiany mają głównie na celu uszczelnienie
systemu w zakresie co poniektórych praktyk stosowanych przez podatników mających
na celu redukcję obciążeń podatkowych (tzw. optymalizacja podatkowa).
Najważniejszą jednak zmianą niewątpliwie jest objęcie spółek komandytowych i
komandytowo-akcyjnych podatkiem dochodowym od osób prawnych. Powraca zatem
ubiegłoroczny pomysł, tym razem w rozszerzonej i zmodyfikowanej wersji. Ten
projekt jest też znacznie lepszy legislacyjnie, bardziej przemyślany i spójny.
Jest odpowiedzią na większość krytycznych uwag kierowanych pod adresem
poprzedniego projektu. Tym samym ma on realną szansę stać się obowiązującą
ustawą ze skutkiem od 1 stycznia 2014 r. Na kilka jego charakterystycznych cech
należy zwrócić uwagę:
1.
Opodatkowanie
obu spółek nie jest szaleństwem. Jest konsekwentną realizacją zasady, iż opodatkowanie
CIT-em stanowi szczególną daninę, którą płacić się za komfort ograniczonej odpowiedzialności
za zobowiązania spółki. Ponieważ komfort ten nie przysługuje komplementariuszom,
uzyskali oni, ograniczone w czasie (do 5 lat) prawo odliczenia od podatku od wypłaconej
dywidendy, zapłaconego uprzednio podatku CIT, przypadającego na ich udział. Ekonomicznie
zatem, ich ciężar podatkowy nie powinien ulec zmianie.
2.
Zyski
wypracowane przed 1 stycznia 2014 r. będą nadal traktowane w większości przypadków
jak zyski wspólników spółki osobowej. Z zasady tej wyłączono jednak zysk
przypadający na akcjonariusza. W przypadku komandytariuszy jest to rozwiązanie
z jednej strony korzystne. Zyski te nie będą podwójnie opodatkowane. Z drugiej
strony, do dywidendy wypłaconej z tych zysków nie będą miały zastosowanie jakiekolwiek
zwolnienia podatkowe, typowe dla dywidend. Wyłączenie akcjonariuszy z tej
zasady oraz ograniczenie zwolnienia podatkowego dla wypłacanych dywidend
istotnie ogranicza możliwości optymalizacji dla SKA po wejściu w życie nowych
przepisów.
3.
Zasada
powyższa ma także zastosowanie w odniesieniu do ustalenia kosztów uzyskania
przychodów przy zbywaniu akcji lub praw komandytariusza. Do kosztów tych będzie
zaliczać się także niewypłacony zysk sprzed daty wejścia w życie zmian –
analogicznie jak przy spółkach osobowych aktualnie.
4.
Nadal kluczową
będzie data 1 stycznia 2014 r. na którą spółki będą miały obowiązek przygotować
sprawozdanie finansowe. Uwagi zgłoszone w tym przedmiocie, a dot. sztucznego wymuszania
roku obrotowego, wskazują na możliwość dalszych zmian projektu przez jego
wnioskodawcę.
Czy można w jakikolwiek sposób
przygotować się do nadchodzących zmian? Wydaje się, że spokojne czekanie na
rozwój wypadków jest tu niewskazane. Nie ma co liczyć na ponowne „przeleżenie
się” projektu w Ministerstwie. Zespół Rostowskiego konsekwentnie stara się
zapychać dostrzeżone dziury w systemie podatkowym. Za sobą ma poparcie Rządu i
większość koalicyjną, oraz nieustaną presję deficytu budżetowego. Przekształcenie
spółki wymaga zaś czasu. Jeśli priorytetem będzie zachowanie jednostopniowego
opodatkowania, zmiana ta zapewne pójdzie w stronę spółki jawnej (dla niektórych
będzie to powrót do poprzedniej formy prawnej). Jeśli jednak priorytetem będzie
ochrona dotychczas wypracowanego zysku, to wskazane byłoby przekształcenie w
spółkę kapitałową, w pełni korzystającą ze wspólnotowych przywilejów
podatkowych. Dodatkową motywacją do przygotowania się do nowej regulacji
powinny być dalsze zmiany wynikające z ustawy, w tym między innymi opodatkowanie
tzw. dywidend rzeczowych oraz uszczelnienie kontroli cen transferowych w przypadku
aportu akcji. Wydaje się, że ten rok jest ostatnim, w którym będzie możliwość
bezpodatkowego skorzystania z tych transferów majątkowych. W najgorszej
sytuacji znajdą się beneficjenci struktur SKA – FIZ, w których zwolniony podmiotowo
z opodatkowania fundusz inwestycyjny zamknięty pozostaje akcjonariuszem SKA. Struktury
takie przestaną być bowiem atrakcyjne podatkowo. Zachowanie ich atrakcyjności będzie
wymagało radykalniejszych zmian, w tym zaprzęgnięcia zagranicznych wehikułów
transparentnych podatkowo i mogących emitować udziały lub akcje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz