W jednym z dokumentów
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego znajdujemy następujący tekst:
Oszustwa podatkowe i uchylanie się od opodatkowania, ale także
uchylanie się od opodatkowania poprzez stosowanie metody agresywnego planowania
podatkowego napędzają rosnące nierówności wywołane kryzysem gospodarczym i
programami oszczędnościowymi. Stanowią też poważne zagrożenie dla państw
członkowskich UE, które starają się zapewnić skuteczne działania systemów
podatkowych w celu zapewnienia środków finansowych na służby użyteczności publicznej,
redystrybucję bogactwa oraz zwalczanie ubóstwa, unikając jednocześnie
konkurencji podatkowej między państwami członkowskimi a państwami trzecimi.
Ocenia się, że skala finansowa strat ponoszonych z tego tytułu przez państwa
członkowskie przekracza 1 000 miliardów euro rocznie.
Fragment ten stanowi podsumowanie
bojowego nastroju który dominuje w organach Unii Europejskiej oraz w OECD.
Zwiększone zapotrzebowanie na środki finansowe w budżetach państwowych, ale
także recesja gospodarcza spowodowała że w tym samym czasie kiedy podatnicy
szukają oszczędności na podatkach, państwa Europy szukają sposobów jak im na to nie pozwolić. Polska jawi się tu
jako pilny, choć w niektórych przypadkach nieco zapóźniony uczeń. Co zatem
proponują obie instytucje międzynarodowe w tym zakresie i na jakim etapie
wdrażania znajdują się proponowane rozwiązania:
1. Międzynarodowy
nacisk wywierany na kraje oraz ponadnarodowe koncerny, stosujące szkodliwą
konkurencją podatkową. Ma służyć przede wszystkim doprowadzeniu do wymiany
informacji na temat podatników, ale także wyeliminowaniu bardzo niskiego lub
zerowego opodatkowania stosowanego głównie w odniesieniu do spółek nie
prowadzących działalności na terenie danej jurysdykcji oraz osób o wysokich
dochodach podatkowych, które stają się formalnie rezydentami danego kraju. Elementem
nacisku ma być m.in. polityka renegocjowania umów podatkowych albo w skrajnych
przypadkach ich wypowiadania. W odniesieniu do międzynarodowych koncernów proponuje
się ich wykluczanie z zamówień publicznych oraz z ew. subsydiowania z środków
wspólnoty.
2. Polityka
wyrównywania stawek podatkowych w zakresie podatków dochodowych oraz
ujednolicania regulacji dot. podstawy opodatkowania. Obie służyć mają unikaniu
sytuacji, gdzie w obszarze UE obowiązują regulacje prawne umożliwiający albo
tzw. podwójne nieopodatkowanie, albo też podwójne obniżanie podstawy
opodatkowania.
3. Polityka
uszczelniania systemu międzynarodowego unikania opodatkowania poprzez zmiany
umów podatkowych w kierunku eliminowania wyłączeń z opodatkowania, a zwłaszcza tzw. fikcyjnych zaliczeń podatku.
4. Rekomendacje
dot. zmian w systemach wewnętrznych państw członkowskich. Wprowadzenie klauzuli
regulującej tzw. obejście przepisów prawa podatkowego jak też regulacji szczegółowych
utrudniających agresywne planowanie podatkowe (kontrola cen transferowych,
opodatkowanie zysków spółki kontrolowanej itp.)
5. Zacieśnianie
współpracy pomiędzy organami podatkowymi krajów członkowskich poprzez wspólne
szkolenia, systemy wymiany informacji podatkowej, wspólne kontrole podatników
oraz efektywne prowadzenie egzekucji wykonalnych orzeczeń w różnych
jurysdykcjach (program Ficsalis 2020).
Niektóre z
powyższych postulatów zostały przynajmniej częściowo wdrożone. Inne znajdują
się w fazie implementacji, jeszcze inne nie wyszły poza etap projektu.
Polska od kilku
lat realizuje program zmiany umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Po topór
poszły między innymi umowy z Cyprem,
Maltą, Luksemburgiem i Słowacją. Zwierane są też nowe umowy umożliwiające
skuteczną wymianę informacji (m.in. z Wyspą Man). Ze spółki komandytowo-akcyjnej
uczyniono podatnika CIT wzorem Niemiec i Francji. Od 2012 r. uproszczono system
wymiany informacji z organami podatkowymi UE, a od niedawna uproszczono system
egzekucji administracyjnej dokonywanej na podstawie tytułów wykonawczych
państwa członkowskiego UE. W planach jest opodatkowanie tzw. zagranicznej
spółki kontrolowanej co skomplikuje życie wspólnikom holdingowych spółek
cypryjskich oraz wprowadzenie klauzuli o obejściu przepisów prawa podatkowego.
Czy w tym
kontekście będzie możliwe planowanie podatkowe? Pewnie jeszcze długo tak.
Wdrażanie nowych rozwiązań trwa i natrafia na spory opór wielu
zainteresowanych. Nie wszystkie też rozwiązania mają agresywny charakter. W
przepisach państw unii jest wiele ulg podatkowych, z których nasi obywatele też
chętnie by skorzystali. W odniesieniu do najbardziej agresywnych metod, może
okazać się, że najskuteczniejsze będzie ich demaskowanie na forum publicznym.
W dniu 12
lutego 2014 r. o godz. 18.00 w księgarni De Revolutionibus w Krakowie na ul. Brackiej
14, autor niniejszego tekstu mówił będzie o perspektywach optymalizacji
podatkowej w Europie, inaugurując tym samym cykl seminariów prawniczych
prowadzonych przez kancelarię GSW.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz